Multinationals

Afbeelding wereldbol

Mijn opleidingsafdeling werd samengevoegd met een andere opleidingsafdeling. Binnen dezelfde multinational.

En al snel ontstonden de eerste conflicten. Over hoe studenten aan te spreken, over welke tooling te gebruiken om lesmateriaal te maken. Over welke prestatie-indicatoren op het management dashboard moesten komen. Hoe trainers en ontwikkelaars beoordeeld moesten worden…….

‘Hoe kun je binnen één bedrijf zó verschillend over opleiden denken??’

Ik sloeg steil achterover hoe verschillend de gebruiken, denkwijzen en aanpakken waren.

Deze verwondering leidde uiteindelijk tot een masterthesis ‘Invloed van institutional logics op management control binnen corporate trainingsafdelingen van multinationals’ (2018).
Of in plat Nederlands: welke invloed hebben vastgeroeste denkbeelden op het managen van internationale opleidingsafdelingen?

Het leverde een schat aan inzichten op. Die alleen zo concurrentiegevoelig bleken dat de scriptie niet voor publicatie beschikbaar kwam.

Maar het is toch zonde om deze inzichten over het managen van internationale opleidingsafdelingen niet te delen? Het knaagt al 2 jaar.

Dus hierbij mijn plechtig voornemen om af en toe een onderwerp in m’n Literatuur te beschrijven. Eerste onderwerp: verschillende denkkaders over opleiden binnen multinationals in het algemeen.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*